Jag har inte tid, är bara en dålig ursäkt

Tänkvärt / planering, fokus, dåliga ursäkter / Permalink / 0
Hur får man mer tid? och HUR gör man ?
 
Allt som oftast när man får frågan: Kan inte du? .......... eller skulle du vilja ? Eller barnen frågar om man kan lägga till ytterligare en sportaktivitet eller fristids sysselsättning att köra till, oavsett så svarar man allt som oftast : 
JAG HAR INTE TID!
Därefter rullar den ena ursäkten efter den andra som ett löpande band om varför man inte har just tid. I mina öronen låter det som att man inte riktigt har koll på sin tid och ursäkten blir därför bara ett tomt uttal utan innebörd.
 
Vi har ALLA 168 timmar per vecka som vi förbrukar,
 men hur vi förbrukar dom ser väldigt annorlunda ut .
 
Förr var jag en person som stressade i allt jag gjorde. Allt skulle gå snabbt och jag hann inte detta och jag hann inte de. Till slut sov jag oroligt om natten och allt började gå i en ond cirkel. Jag satt ner och tänkte jag har så mycket att gör så mycket att göra. Men ändå blev inget gjort, jag bara tänkte medans timmarna gick och mer stressad blev jag för att hälften av det inplanerade utfördes aldrig.
Man blir då en expert på att skylla ifrån sig - i allafall jag, Men det går att råda bot på om man bara tar en djupare titt i backspegeln och ser vart problemet ligger. Personligen la jag alla jobbiga bitar jag var tvungen att ta, sist på arbetsdagen, vilket gjorde att jag automatiskt släpade fötterna efter mig. Resultatet var att jag själv mådde dåligt när jag inte fått gjort det jag skulle och insåg att det låg kvar att göra även dagen efter. Som Ni förstår prioriterade jag helt fel.
 
Ta personligt ansvar !
Det är du själv och ingen annan som bär personligt ansvar. Jag insåg ganska snabbt att eftersom jag inte gjorde det som krävdes för att jag tyckte det var lite "jobbigt" så utvecklades jag inte heller i mitt arbete och min så kallade planering gick inte alls och jag kom inte dit jag ville. Alla kan lära sig nya egenskaper, det handlar om viljan att förändras så är det. Och jag ville förändras, ville komma frammåt inte stå med fötterna och stampa på samma plats tills det blivit en grop man inte orkar ta sig ur. Så hur förändrar man sitt beetende ? Hur tar man personligt ansvar ? Så här gjorde jag 
 
1. Skriv Listor kvällen innan 
Nu vet du vad som skall göras, börja med det jobbigaste först så man kan släppa det sen. Håll din lista inom en rimlig gräns ca 6 saker.
 
2. Planera din dag ( även detta görs kvällen innan för bästa resultat)
Jag brukar säga sätt upp mål i livet, hel galna och orealistiska om du vill. Att drömma triggar igång adrenalinet och vi mår bra av det. Men bryt ner dina mål i små bitar så dom inte känns så jobbiga. och belöna dig för varje mål du når. Därav ligger min planering alltid vecka för vecka och de större målen per månad. Detta ger mig 4 delmål , fyra belöningar och jag är nöjd och mår bra.
 
3 Veckoschema ..... häng det, där du ser det!
oavsett om det gäller att få ihop vardagen eller arbetet, ditt företag osv så sätt schemat där du överblickar det hela tiden. personligen har jag valt kylskåpet eftersom jag springer där mer än jag borde. Jag har även mitt schema noga uppspaltat i min kalender tillsammans med min dagslista av projket som skall göras över dagen.
 
168 timmar per vecka har vi alla, utav dessa sover jag bort 42 timmar . Det ger mig 124 timmar kvar till arbete fritid och familjen.
Jag har ca 4 timmar i veckan som går åt till mig själv i form av socialt umgänge träning osv (120 tim kvar)
Jag har ett arbete där jag lägger 25.5 timmar i veckan (94.5 tim) Håller på att starta ett nytt företag så där lägger jag ca 15 tim i veckan (79.5 tim kvar) min blogg bör få ca 7 tim i veckan ( 72.5 tim kvar ). Från måndag börjar jag plugga lite på distans och detta behöver jag i snitt 21 timmar / v till (51.5).
51.5 timmars familjetid har jag att sköta läxläsning nöjen osv. Man får ett annat perspektiv på saker och ting när man tar personligt ansvar och ser var dagarna flyger iväg.
 
Idag infinner sig mina stressiga stunder på morgonen innan alla kommit iväg och att allt är med i väskor och dylikt. Min arbetsdag är som ett spa för jag har tagit ett personligt ansvar och vet därmed varje steg jag tar.
 
Har du frågor kring målnedbrytning och att ta personligt ansvar, fråga gärna

Liknande inlägg

Till top