Val igår och kaos idag

Allmänt / Permalink / 0
Ja val igår, och för mig är det tradition att gå och rösta på själva valdagen. En chans att få känna sig lite viktig och få bidra till hur Sverige ska se ut, rent politiskt.
Tror många blev chockade över siffrorna som visades och jag pratar om Sverige Demokraterna precis som alla andra som tagit upp det i media precis överallt. Man Kristiserar och rent avskyr Jimmie Åkessons politik, politiker skall inte arbeta med honom, somliga hatar människan. Vi svenskar runt om i landet säger upp bekantskapen med dessa som röstat på partiet, hotar att dom skall ge sig till känna osv. Men då undrar jag är inte detta samma politik som Jimmie Åkesson driver? Peka finger åt någon som är av annan uppfattning hur vidrig den än må vara ? 
Nån enstaka sak som de drog upp i sin valrörelse kan jag tycka var ganska relevant men även jag tycker att JImmie åkesson har fel i många ting därför fick han inte min röst. Men jag tror inte att bästa sättet att få bort honom är att tysta människan, låt han få prata inte bara försvara då lägger man ju ämnet i munnen på han.
Skäms vi över att vara svenskar idag ? Nja kan komma på flera scenario där vi skulle gjort det för länge sedan.
Vi är människor, vi felar och gör bort oss. Vi har varit blåa ett tag nu, många hyllar det andra har vänt sig i ångest över det och nu blir det tvärtom, vi har ett rött parti eller rödgrönt vi får väl se hur det slutar. Men oavsett var vi står tror jag inte Sverige blir bättre utav den hets som finns i vart vi röstat eller vem som har mest rätt. Vi får ge stefan Löfven en ärlig chans, han vann detta val med sitt parti. Om det är bra eller dåligt det får ju framtiden visa. Vi fasar för förändringar som vi inte gillar men de kommer ju inte att förändras över en natt. Men huvudsak är att man slutar jaga varandra för sina tankar låt varje människa tro och tycka vad den vill, vi är alla olika och skönt är ju det.
 
Vi frågar oss vad de är för framtid våra barn ska växa upp i? Mina tankar går då direkt att vänta nu här det där är ingen politisk fråga till att börja med. Det tar ganska lång tid innan barn når en ålder där intresse för politik vaknar.
Däremot Monkey see monkey do, vi föräldrar vi gör barnet lär. Det är vi som lär barnen förakt, kärlek Hjälpsamhet  hat, you name it. Det politiska är fortfarande ett oskrivet blad vi vet inte hur det blir i framtiden. Det är välfärd, gamla unga m.fl och jag vet en sak, jag är glad att jag inte är en av dom som måste sitta där i regeringen och fatta dessa beslut, ha det vilandes i mina händer. Jag är tacksam att någon vill och till dessa önskar jag all lycka till.
Jag har säkert trampat någon på tårna nu men det har ej varit min avsikt, detta är mina tankar dagen efter valet 2014.
 

Liknande inlägg

Till top